Som
kjent er ikke troll særlig glade i sollys, så etter en (svært) lang ferie har
Immaterialrettstrollet omsider våknet fra sommerdvalen. Etter en intens vinter
og vår på immaterialrettsfronten, har det naturlig nok/heldigvis vært noe
roligere på nyhetsfronten gjennom sommermånedene.Rett
før fellesferien slo inn for alvor avsa imidlertid Oslo tingrett dom i den
såkalte ”Appear”-saken
(16-183118TVI-OTIR/07).
Retten kom til at ordmerket APPEAR (reg.
nr. 277648) måtte kjennes ugyldig for telekommunikasjonstjenester (klasse
38) og apparater til overføring og gjengivelse av lyd og bilder, databærere og
databehandlingsutstyr (klasse 9).
En av stridens kjerner, det kombinerte merket APPEAR TV (reg.nr. 251877) (kilde: Patentstyret) |
Opprinnelig
gjaldt saken et søksmål fra selskapet Appear TV AS (”Appear TV”) mot Telenor Digital AS (”Telenor Digital”) der det ble påstått at sistnevnte krenket APPEAR
TVs ordmerke APPEAR og det kombinerte merket APPEAR TV (reg.nr.
251877) gjennom bruk av kjennetegnet og domenenavnet appear.in og variasjoner
av dette. Subsidiært ble også brudd på markedsføringsloven §25 (god
forretningsskikk) anført, men denne delen av avgjørelsen omtales ikke nærmere
her.
Telenor
Digital avviste dette under henvisning til at bruken var både fonetisk og
visuelt forskjellig fra Appear TVs varemerker. Telenor Digital anla dessuten motsøksmål med
krav om at ordmerket APPEAR og det kombinerte merket APPEAR TV begge måtte
kjennes ugyldig for de nevnte vare-og tjenesteklasser på grunn av manglende
særpreg (beskrivende), noe de altså kun fikk delvis medhold i (kombinert merke
opprettholdt).
Oslo
tingrett var dermed uenige med KFIR, som i en avgjørelse fra 2013 kom til at
tekstelementet APPEAR hadde særpreg. Det skal for ordens skyld nevnes at denne
avgjørelsen ikke gjaldt saken mellom Appear TV og Telenor Digital, men et krav
fra Appear TV om sletting av foretaksnavnregistreringen APPEAR AS.
Ugyldighetsvurderingen av
ordmerket APPEAR
Tingretten tar først stilling til hvorvidt ordmerket APPEAR er egnet til å skille
Appear TVs telekommunikasjonstjenester og apparater til overføring og
gjengivelse av lyd og bilder, databærere og databehandlingsutstyr fra andre
tilbydere av tilsvarende varer og tjenester.
En situasjon der det ene nye bildet kommer frem etter det andre (kilde: tu.no) |
Dette
spørsmålet blir besvart benektende under særlig henvisning til at ”Appear” er et ”vanlig brukt ord på engelsk”, og at ordet videre er ”beskrivende for det som skjer når et nytt
bilde kommer fram”. Friholdelsesbehovet tilsier derfor, etter rettens
oppfatning, at registreringen av ordmerket av APPEAR må kjennes ugyldig for
telekommunikasjonstjenester (klasse 38) og apparater til overføring og
gjengivelse av lyd og bilder, databærere og databehandlingsutstyr (klasse 9.
I
forkant av denne vurderingen bemerker også retten at den relevante
omsetningskretsen av den aktuelle typen varer og tjenester (i hvert fall fra Appear
TV og Telenor Digital) behersker flytende engelsk, ettersom all
markedskommunikasjon fra selskapene skjer på engelsk. Dette synes også å ha
hatt indirekte betydning under subsumsjonen.
Ved
vurderingen av det kombinerte merket APPEAR TV bemerker retten kort at de to
elementene ”Appear” og ”TV” lett ville kommet i samme situasjon
som alene (noe annet ville vel vært direkte selvmotsigende), men at
tekstelementene og det visuelle uttrykket samlet sett innehar distinktivitet.
Registreringen ble derfor opprettholdt.
Inngrepsvurderingen
Ved
vurderingen av om bruken av ordet og domenet appear.in og hvor variasjoner av
dette inngår krenker det kombinerte merket APPEAR TV, kom retten til at det
ikke foreligger tilstrekkelig kjennetegnslikhet, og dermed ingen krenkelse
(side 12).
Retten
nøyer seg her med å vise til uttalelsene om ordet ”appear” ovenfor og friholdelsesbehovet, og konkluderer med at det
ikke foreligger tilstrekkelig forvekslingsrisiko uten noen inngående drøftelse
av dette.
Immaterialrettstrollets betraktninger
Dette
immaterialrettstrollet synes det er interessant å merke seg rettens
rettskildebruk under gyldighetsvurderingen av ordmerket APPEAR. Høyesterett
gjentok senest i den såkalte ”Pangea”-avgjørelsen
(HR-2016-1993-A)
at EUIPOs ”Guidelines for Examination” også er relevant i norsk rett av
hensyn til harmonisering innenfor varemerkeretten i Europa. Selv om det kan
reises spørsmål ved dette prinsipielle utgangspunktet, særlig ved vurderingen
av nasjonale varemerker, synes det som at retten i Appear-saken uansett trekker
anvendelsen og vektingen av disse retningslinjene et skritt lenger enn i
Pangea-avgjørelsen.
Dette
immaterialrettstrollet mener det er betenkelig at retten i det minste ikke
redegjør nærmere for hvorfor en går rett til en gjengivelse av EUIPOS
retningslinjer ved denne vurderingen, særlig når flere av utgangspunktene som
utledes herfra like gjerne kan utledes av mer primære rettskilder. Dette
fremstår særlig betenkelig i lys av den svært omfattende bruken retten gjør i
Appear-saken av EUIPOs retningslinjer ved en ugyldighetsvurdering av et norsk
varemerke. Når det er sagt er det antakelig bare å merke seg denne utviklingen,
særlig i de tilfeller hvor EUIPOs retningslinjer gir mer konkret veiledning enn
mer primære rettskilder.
Immaterialrettstrollet
undrer seg også over om ordet ”appear”
virkelig er ”beskrivende for det som
skjer når et nytt bilde kommer fram” (side 11). Ordet må utvilsomt
oversettes til ”komme til syne”, ”dukke opp” og lignende. Et spørsmål er
imidlertid om ikke dette fremstår som såpass avledede karakteristikker for
gjennomsnittsforbrukeren av de aktuelle varer og tjenester, at ordet ”appear” snarere spiller på egenskaper
ved disse (suggestivt). Det redegjøres imidlertid ikke nærmere i dommen for denne
nærhetsvurderingen mellom betegnelsen APPEAR og varene og tjenestene det er
registrert for. I lys av den rettskildebruken som er omtalt ovenfor, har i
hvert fall dette immaterialrettstrollet problemer med å se at dette blir riktig.
Et
annet spørsmål er hvilken betydning det har ved særpregsvurderingen at noe er et ”vanlig brukt ord på engelsk” (side 11). Det er som kjent betydningen av ordet ift. de varer og tjenester merket er
registrert/skal registreres for som er det sentrale ved denne vurderingen. Avgjørelsen fremstår her i beste fall som knapp når det konkluderes med at ”Ordet aleine er ikke egnet til å skille en virksomhets varer eller tjenester fra andres” (ibid). En bredere særpregsvurdering hadde vært på sin plass.
Appear TV har anket avgjørelsen.
En annen relasjon hvor ting "dukker opp" og hvor ordet "appear" må anses beskrivende for visse typer varer og tjenester? (kilde: Den Norske Opera & Ballett) |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar