Borgarting lagmannsrett har avsagt dom i den såkalte Bank Norwegian-saken (LB-2019-36567) om kjøp av konkurrenters kjennetegn som søkeord på Google og andre søkemotorer. De tre bankene Ikano Bank, Monobank og Komplett Bank hadde anket dommen fra Asker og Bærum tingrett der Bank Norwegian ble frikjent for brudd på markedsføringslovens generalklausul om god forretningsskikk (§ 25). Selv om lagmannsretten karakteriserte bruken som snylting, mente de at denne ikke var i strid med god forretningsskikk, og landet derfor på samme resultat som tingretten (men motsatt av NKU). Avgjørelsen inneholder interessante uttalelser om forholdet mellom varemerkeretten og markedsføringsretten, samt anvendelsesområdet for markedsføringslovens generalklausul.
Bank Norwegians varemerkeregistrering nummer 283386 (Patentstyret) |
I varemerkerettslig sammenheng er det også verdt å nevne at Oslo
tingrett før jul avsa dom i saken mellom Norgesgjerdet AS og Kystgjerde AS (19-192181TVI-OTIR/06).
Her ble både annonser hvor varemerket ble, og ikke ble benyttet, ansett å
utgjøre varemerkeinngrep, noe som er utfordrende å forene med avgjørelsene fra
EU-domstolen. Avgjørelsen er anket og ankeforhandlingen berammet 10. – 12
november 2021.
Med dette som bakteppe er spørsmålet i Bank Norwegian-saken om praksisen med kjøp av konkurrenters varemerker som søkeord er i strid med god forretningsskikk. Foruten påstand om forvekslingsfare har det i denne sammenhengen vært fremholdt at praksisen fører til svært høye priser for å komme høyt opp i søkemotorer ved søk på eget varemerke, noe som angivelig favoriserer store og ressurssterke aktører. Næringslivets Konkurranseutvalg (NKU) har i en rekke uttalelser (bl.a. i 12/2012 Teppeabo, 6/2017 Bank Norwegian (omtalt av IP-trollet her), 10/2018 Kondomeriet og senest i 10/2020 Netpower) kommet til at denne praksisen er i strid med generalklausulen i markedsføringsloven § 25, som forbyr handlinger i strid med god forretningsskikk. Markedsføringslovens regler har ikke vært gjenstand for tilsvarende harmonisering på europeisk nivå som varemerkeretten, og generalklausulen tar dessuten sikte på en mer skjønnsmessig vurdering av både subjektive og objektive elementer i saken. Begrunnelsen for NKUs avgjørelser har vært at praksisen utgjør en form for snylting på varemerkene, som både medfører forvekslingsfare og svært høye priser for varemerkeinnehavere dersom de ønsker å komme øverst blant treffene for søkeordene.
Skjermbilde fra søk på "ikano bank" (Google). Eksempel på betalt treff markert med rødt, organiske treff markert med grønt. |
Lagmannsrettens avgjørelse
Lagmannsretten konkluderte i likhet med tingretten at Bank Norwegians praksis ikke utgjør en handling i strid med god forretningsskikk etter markedsføringsloven § 25. For lagmannsretten var det imidlertid den visuelle utformingen av annonsene på forskjellige enheter som PC, nettbrett og mobil som ble gjenstand for vurdering, ikke selve teksten i annonsene.
I avgjørelsen drøfter lagmannsretten først EU-domstolens
avgjørelse i Interflora og hvilken betydning dette får for bruken av generalklausulen
i markedsføringsloven § 25 i det konkrete tilfellet. Etter lagmannsrettens
vurdering må en i norsk rett være forsiktig med å anvende den skjønnsmessige
generalklausulen hvor forholdet ikke rammes av spesiallovgivningen. Dette
utgangspunktet oppstiller et nokså snevert anvendelsesområde for
generalklausulen når forholdet ligger i kjernen av de tilfellene reglene om
varemerkeinngrep tar sikte på å regulere. Lagmannsretten viser i denne
sammenheng til EU-domstolens uttalelser om at praksisen både promoterer sunn og
lojal konkurranse (ved at forbrukerne blir informert om andre tilsvarende
tjenester fra andre tilbydere), og at den i seg selv ikke kan anses å medføre
forvekslingsfare hos den gjennomsnittlige internettbrukeren (fordi denne evner
å skille mellom betalte og organiske treff).
Med dette utgangspunktet går lagmannsretten videre og ser på
hvilket rom det er for å anvende generalklausulen i det konkrete tilfellet.
Selv om lagmannsretten uttaler at praksisen innebærer en form for snylting, så
er graden av denne ikke sterk nok til å være i strid med god forretningsskikk. Lagmannsretten
viser i denne sammenheng også til at NKUs faste praksis i tilsvarende saker
ikke har vært grundig nok begrunnet, særlig når det gjelder avveiningen mot
hensyn til lojal og sunn konkurranse i varemerkeretten som EU-domstolen har
gitt anvisning på i lignende saker (Interflora m.fl.). Uttalelsene fra
NKU ble derfor ikke tillagt avgjørende betydning i saken.
Lagmannsretten konkluderte deretter med at Bank Norwegians
praksis ikke er i strid med god forretningsskikk etter markedsføringsloven §
25.
Ikano Bank, Komplett Bank og Monobank har anket
avgjørelsen til Høyesterett.
Immaterialrettstrollets bemerkninger
Dette immaterialrettstrollet har tidligere uttalt seg kritisk til tingrettens avgjørelse i denne saken, blant annet fordi tingretten så ut til å legge for mye vekt på varemerkerettslige elementer ved den konkrete vurderingen etter markedsføringsloven § 25.
Etter dette trollets oppfatning er lagmannsrettens
avgjørelse mer balansert når det gjelder avveiningen mellom de
varemerkerettslige elementene og de øvrige (subjektive) elementene som vurderingen
etter markedsføringsloven § 25 legger opp til. Likevel mener undertegnede at
også lagmannsretten tilsynelatende mister enkelte av disse tilleggselementene
av syne, særlig det fortrengende ved at en (stor eller ressurssterk) konkurrent
kan sørge for at kostnadene for bruk av egne kjennetegn ved kanskje den
viktigste markedsføringskanalen blir svært høye. Betydningen av dette elementet
tilsier også etter dette immaterialrettstrollets syn et større nedslagsfelt for
markedsføringsloven § 25 (ved siden av varemerkerettslige regler) enn det lagmannsretten
tilsynelatende utleder i sin avgjørelse. Det er ikke noe vilkår om forvekslingsfare etter markedsføringsloven § 25. Det kan også fremdeles stilles
spørsmål ved om det legges vel mye i den gjennomsnittlige internettforbrukerens
oppmerksomhetsnivå.
Avgjørelsen illustrerer i det minste at det er vanskelig å
trekke opp klare grenser mellom varemerkeretten og markedsføringsretten. Selv
om lagmannsretten tilsynelatende kun var i tvil når det gjaldt den visuelle
utformingen av annonsene på mobil (ikke PC og nettbrett),
tror dette immaterialrettstrollet at avgjørelsen i det minste vil kunne etterlate en viss tvil. Foruten det som er nevnt ovenfor er også lagmannsrettens karakteristikk av Bank Norwegians
praksis som «snylting» noe uklar. Ettersom snylting ligger i kjernen av det som er ment å rammes
av markedsføringslovens bestemmelser fremstår denne begrepsbruken litt underlig
når praksisen ikke fører til fellelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar